fredag

jisses vad denna vecka gått fort...jag har inte hunnit med;) jag skulle behöva några fler lediga dagar, men det är ju två hela dagar kvar innan det åter är jobb för mig och skola för tjejerna:)

Emmy har huvudvärk varenda dag i princip, haft så i två-tre veckors tid. Det är så trist, hon skall på synundersökning nästa vecka och sedan får vi se om det är ögonen som spökar eller om det är något annat. Det blir bara så jobbigt för henne i längden, hon har missat skola i flera dagar i olika omgångar, hon har inte heller orkat vara med kompisar lika mycket under de sista veckorna som vanligt. Idag är det meningen att hon skall till en kompis och sova över, men som hon säger själv så är det inte säkert hon orkar fara dit p.ga. skalle-bank :(...eller så glömmer hon bort huvudvärken om hon väl far dit...vi får se hur det blir.

Idag är flickornas kusiner från stan här, och de tänker sova över här har Ebba bestämt och det går så bra så, och det ville de själva också ! 

Igår var vi en sväng till Torneå och nya shoppincentret, jag måste säga att det kändes lite overkligt att så många affärer fanns under ett och samma tak. Ebba var lyrisk, hon gick raka spåret till varje klädbutiks barnavdelning och tittade och ville ha sååååååå mycket, den äldre däremot ville ha nya nattkläder och så var det bra för henne, hon brydde sig inte om  ens att titta på vanliga kläder = billig i drift är hon när det gäller klädkontot.

Nu skall jag gå och skala potatis och förbereda dagens middag som skall beståm av kokt potatis, ugnsstekt lax och någon sås till....det är en av mina favoriträtter, jag skulle kunna äta lax några gånger i veckan. Men de andra vill inte ha det så ofta :( Jag har hört talas om Västerbottenlax...vet någon vad det är för recept???...jag gissar att det är med västebottensost...låter gott. Jag måste nog Googla lite för att hitta receptet trot jag, det enda är att då måste jag göra två sorter då inte Ebba kan äta det. men det gör inget att jag gör två sorter då finns det ju att välja mellan ....

En trevlig fredag kväll önskar jag er alla !!

Tillägg: detta hittade jag...skall testa det.

Västerbottenslax  - 2 portioner

 300-400  gr lax, med eller utan skinn

½ burk lättcremefraiche

ca 2 dl riven västerbottensost (finns att köpa färdigriven)

salt och peppar


Sätt ugnen på 200 grader.

 Om laxen har skinn, skrapa på skinnet med en kniv för att ta bort fjällen.

 Lägg laxen med det ev skinnet neråt i en smord ugnsform. Salta och peppra.

 Rör ner osten i cremefraichen och bred blandningen över laxen. Ugnsbaka i nedre delen av ugnen 25-30 min.

 Servera med kokt potatis (gärna pressad ) och sallad. Någon sås behövs inte då oströran funkar som det.

 Rätten går naturligtvis att variera i det oändliga, byt ut västerbottensosten mot någon annan ost du gillar. Eller strunta i osten och rör ner lite sambal oelek i cremefraishen, laxen blir då suverän till pasta!

 Både rött och vitt vin kan passa, beror lite på tillbehör och vilken ost du använder.


Kommentarer
Postat av: elli

Men så gott receptet låter Måste pröva!!!!

2008-10-31 @ 14:57:30
Postat av: grannen

Det KANSKE LUKTAR till Er?

Vi äter RÖKT SIK!

Jag har BLIVIT LESS PÅ LAXEN, ätit för MKT!

2008-10-31 @ 15:55:23
Postat av: Sussi

Bra du hittade det själv! :D Vi ses imorgon, nu ska jag öppna min Astí och ha en trevlig kväll!:D

Postat av: Annika B

Hej Nina,

Tack för gott fika, det var trevligt att träffa er.

Barnen var super nöjda !

2008-11-01 @ 17:05:11
URL: http://annis.snabber.se
Postat av: Cathi

Tjyyvkikade (som jag gör ibland) och måste bara säga att den där laxen ska jag minsann prova - för det låter SUPERGOTT!!

2008-11-12 @ 20:16:05
URL: http://www.cathis.blogspot.com
Postat av: Gratis Synundersökning

Om du blir osäker om det är synen som spökar så kan du alltid göra ett första test gratis hos oss

2010-06-08 @ 00:00:50
URL: http://synundersokning.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback