Helgen finito för denna gång....

Helgen tog slut i ett ögonblick.
Men vad gör det, snart är det påsk och då blir det ledighet igen.

Jag hittade denna dikt på nätet......jag sökte något helt annat men trillade över den och den säger så mycket.

Det går en genom tiden en säregen fläkt,
en sjukdom som allmänt benämnes jäkt.
Och bannlyst är stunden av ro och av frid.
Man hör bara ständigt: Jag har inte tid.

Du äger kanhända en sjuklig vän,
det sista besöket var länge sen.
Du säger en ursäkt, blir öm och bid,
men tröstar dig med: Jag har inte tid.

Kanske har Du en mor, som är gammal nu,
vars enda ljuspunkt är Du.
Att glömma henne, är Du på glid?
Ditt samvete kvävs med: Jag har inte tid.

Så lever Du livet i stora drag,
hur skall jag hinna allt idag?
Jäktet förvandlar Ditt liv till en inre strid.
Din slogan har blivit: Jag har inte tid.

Men när man har levt Ditt antal år.
När döden på tröskeln står.
När man Dig kallar fån livets id,
Skall du då svara: Jag har inte tid......


Skrivet av: Torsten Palmkvist.

I dagens samhälle när vi lever i en tidsålder då "tiden" är en bristvara för många av oss så ger  säkert denna dikt en tankeställare till fler än mig.....

27869-448


Kommentarer
Postat av: Vivi

Ja de är en tankvärd text, verkligen. Funderar ibland på vad de är för liv vi lever idag egentligen. Stressade, jäktade och hinner inte med nått och glömmer oftast bort sina nära o kära.....

Postat av: Anki

Fin dikt!
Ha en bra dag!

2007-04-02 @ 08:57:35
Postat av: Kajsa

Tankvärt i kombination med dåligt samvete...

2007-04-02 @ 18:23:50
Postat av: Sussi

Javisst är d så vi är allihopa!
Tål att tänkas på mer än ibland...
Jag försöker numera - verkligen!

2007-04-02 @ 21:44:48
URL: http://sussibussi.webblogg.se
Postat av: Sussi

Javisst är d så vi är allihopa!
Tål att tänkas på mer än ibland...
Jag försöker numera - verkligen!

2007-04-02 @ 21:46:36
URL: http://sussibussi.webblogg.se
Postat av: Maria

Tänkvärt - har börjat rensa bort sånt som är onödigt i just mitt liv.

2007-04-03 @ 09:52:05
URL: http://mimmimaria.blogg.se
Postat av: grannen

Du trampar på öm tå.....

2007-04-03 @ 17:59:58
Postat av: kajsa

Tack för att Lydia fått vara hos dina flickor i dag! Men vilken stoooor läxa!!! Hela boken...måste ju börja nu så man hinner igenom.

2007-04-03 @ 18:52:49
Postat av: wkpnod rucpsgt

orjam aoycjxlb wije tufdbowm ugmx ldnvbfqj xyrgwqcdl

2007-05-15 @ 05:42:26
URL: http://www.shprkmz.dpqecny.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback